Thursday 21 February 2013

Single or Couple ?



SINGLE , ye itulah hidup tanpa insan istimewa . Sebagai seorg yang single , mesti nak ada perasaan yang sama dgn org yang couple . Iyelah , ingin disayangi serta diambil perhatian .Kadang-kadang rasa dengki pun ada kan dgn kawan kita yang couple? Bila si kumbang mula mengusik sikit pun dah timbul rasa lain dah kan .

COUPLE, terasa seolah olah dunia ana yang punya gituu kan ? Bngun pagi ada org mesej/call , bila boring,nak makan  ada yang nak temankan , bila nak ke tandas pun ada orang nak ambil tahu , nak tidur apatah lagi kan ? Dengan mesej-mesej yang membuat kita tersenyum seorang diri, terasa sgt dihargai & disayangi .Bila rindu ?? Keluar dating dgn awek/pakwe kita . . Tapi pernah tak kita fikir , betul ke apa yang aku buat ni ? Couple ni haram ke tidak eah ? 

Persoalannya , pernah kah persoalan begitu bermain di fikiran ? Dari pemerhatian ana ( ehem , ehem ) sendiri , isu haram halal sudah menjadi tidak penting bila dah couple. Malah , bila diberitahu sekalipun tentang couple itu sendiri , ibarat masuk telinga kanan , keluar telinga kiri . Seperti yang semua dah sedia maklum , couple itu sendiri mendekatkan diri dgn zina. Ramai juga yang terjerumus dalam masalah sosial bermula drpd couple . Dalam Al-Quran , Allah s.w.t telah berfirman :

 Surah Al-Israa’(17) ayat 32:
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”
Disini ana nak menekankan tentang 'Mendekati Zina' bukan 'Membuat Zina' okehh. Bermakna bagi mereka yang sudah dekat/couple pun telah diharamkan oleh Allah s.w.t dalam Al-Quran .Apatah lagi yang pernah melebihi batas ? Nauzubillah . . Hadis Rasulullah s.a.w telah memperincikan lagi jenis-jenis zina ;

 Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Nabi S.A.W. bersabda:
“Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat,sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.”..

Hadis ini, jelas Rasulullah menenyenaraikan bahangian-bahagian zina. Apabila kita memandang Si Dia dengan sengaja,menatapi wajahnya, dan sebagainya, zina mata berlaku. 

Apabila lidah kita digunakan untuk mengeluarkan kata-kata manis serta puitis, untuk memenangi hati Si Dia, membuatkan Si Dia tertarik kepada kita, lidah berzina. Apabila kita mendengar serta menghayati kelunakkan suaranya, telinga berzina. Apabila berpegangan tangan, berjalan bersama ke arah menghampiri zina, tangan dan kaki berzina. 

Tetapi, yang paling bahaya ialah, apabila kita merindui Si Dia, memikirkan-mikirkan tentangnya, kecantikannya, ketampanannya, sifat penyanyangnya, betapa kecintaannya kepada kita, zina tetap berlaku. Biarpun tidak bersua dari segi pancaindera, hati boleh berzina. 

Jadi ,tidak mungkin sesuatu hubungan percintaan itu tidak melibatkan penglihatan, percakapan, pendengaran dan perasaan kan? Fikir-fikirkan lah dan cuba renungkan . Ana sendiri pun banyak lagi kena perbaiki . Ini sekadar perkongsian ilmu dan muhasabah diri untuk ana juga .

Bagi yang single ( macam ana nih hohoho ) jangan bersedih . La Tahzan Innalaha Ma'ana . Sesungguhnya Allah ada bersama kita . Ustaz ana selalu berkata "Jika kita xde gewe ( couple ) Allah nak pelihara kita dari membuat dosa lah tu dan hindari kita dri godaan syaitan laknatullah" Sesungguhnya Allah itu Maha Adil . Mungkin yang lebih baik sedang menunggu kita cuma jodoh saja belum sampai . Bila tiba masanya tu , hahh. . apa lagi ? KAHWIN terus ! Hehe :)


Sikit lagi sebelum ana nak tamatkan coretan kali ni , tipulah kalau ana kata , ana xder perasaan langsung untuk couple dan perasaan sukakan si kumbang . TIPU ! Perasaan tu tetap ada tapi ana selalu bertepuk sebelah tangan jer hoho . Tak per , ana xkisah pun sbenarnya . Alhamdulillah Allah masih sayangkan ana . Terima kasih Ya Rabb :') . Apa yang ana harapkan , Si Dia dpt menerima dan menyayangi ana seadanya . InsyaAllah . . . Semoga hari itu tiba jua .



Sekadar renungan dan muhasabah . Sama-sama kita baiki diri . Yang baik itu datang dari Allah s.w.t dan segala yang buruk itu datang dari diri ana sendiri .

Wassalam .


No comments:

Post a Comment